Saturday, May 29, 2010

Terkenang zaman DAIF..~

hidup perlu ada masalah

untuk kita belajar sesuatu...

hari ni rasa mcm nak pengsan

mengidam pun ada...

huish... pelik2 sungguh!

terkenangkan zaman daif... dulu daif, skrg pun daif jgk...



daif ILMU

daif TINGKAH LAKU

daif EMOSI

daif KUDRAT/ UPAYA



nak teringatkan balik zaman susah2 payah aku bermula dr aku kecik2 dulu...

1) daif SESAT

masa umur 7 tahun, aku suka terleka dgn benda yang best2

smpaikan terlepas dr pimpinan papa kat shopping kompleks

time tu, papa sibuk beratur nak redeem free gift...

alhmadulillah, pakcik teksi datang tolong hantarkan aku balik rumah.



2) daif SUSAH

nak menuntut ilmu yang sangat payah dugaannya

nk g tuisyen lepas habis sekolah

pukul 1.25 thari hbs

naik bus ke pudu sampai 40 minit



PUSAT TUISYEN MARTIN nama tuisyen ku diberi

jarang lunch, duit nak save utk emergency kalau salah naik bus

kadang2 bile dah save seminggu

rasa seronok sangat bile dpt beli kfc colonel burger yang dulu rm 1.70 tu

skrg dah naik jd rm 2.50

----banyak giler daif SUSAH, terlalu panjang untuk dihuraikan-----


3) daif SAKIT

pernah sakit time PMR, SPM

sakit time exam

menggagahkan diri masuk dewan

sayang nk give up time2 berjuang

walau badan x kuat sangat





4) daif SUKAR WAT KEPUTUSAN

enjin kena ada spark plug

br boleh start

bile tgh konfius

kena ada org bg signal

br aku boleh nampak/ analisis setiap destinasi pilihan yang aku akan tempuhi



5) daif NAKAL

mengada x bertempat

kenakalan ini tidak boleh dipaksa

dia dtang dengan sendirinya



6) daif MUDAH TERPENGARUH

manusia... mudah lupa.. mudah juga terleka...

aku juga tidak terkecuali daripada itu



7) daif SINGLE TASKING

brain processor aku laju kalau aku fokus kat 1 benda secara satu persatu

currently, my fokus is definitely on my family... ujian teramat berat untuk kami sekeluarga...

sumenya atas kuasa Allah... sebelum tawakal, aku kena fight sebaik mungkin sekuat kudrat

yang aku ada sekarang..


8) daif DAIF

rasa x berguna sgt2 kalau xdpt melakukan sesuatu smpai berhasil...

rasa benci sgt kat diri sendiri bile melihat orang lain dalam kesusahan...

rasa sedih apabila sesuatu yang kita cuba tonjolkan demi kebaikan orang lain itu disalahertikan ataupun diperemeh-temehkan...


LESSON LEARNT
--manusia dicipta dengan berbagai-bagai kelemahan supaya mereka saling melengkapi serta menegur kesilapan masing2

--haruslah kita berusaha sebelum tawakal kepada-Nya

--the WORST mistake is not to believe in yourself, niat yang baik tidak akan ALLAH kecewakan

p/s: everything has become clear now.. DOA.. ~

No comments:

Moments of Life

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails